Ψυχαναλυτική προσέγγιση, ψυχοσεξουαλική ανάπτυξη και η ψυχική δομή

         Πρωκτικό στάδιο (1,5 – 3 ετών). Ο πρωκτός γίνεται η κεντρική περιοχή ψυχικής έντασης και ευχαρίστησης. Η ευχαρίστηση απορρέει από την κατακράτηση η την αποβολή των περιττωμάτων από τον οργανισμό.

         Φαλλικό στάδιο (3,5 – 6 ετών). Στο στάδιο αυτό εμφανίζονται οι οιδιπόδειες επιθυμίες που είναι τάσεις αγάπης για τον γονέα του αντίθετου φύλλου και ανταγωνισμού με το γονέα του ιδίου φύλλου. Όταν το παιδί μάθει ότι ένα τέτοιο είδος σεξουαλικό ενδιαφέρον είναι απαγορευμένο, αναπτύσσει έντονα αισθήματα ενοχής και άγχους. Η απειλή της τιμωρίας αναπτύσσει στα αγόρια το “φόβο του ευνουχισμού” και στα κορίτσια το “φθόνο του πέους”. Κατά τον Φρόιντ όλος αυτός ο αγώνας είναι αποφασιστικός για την ανάπτυξη της προσωπικότητας. Το παιδί που απωθεί και απαρνιέται με επιτυχία τα σεξουαλικά του αισθήματα προς το γονέα του αντίθετου φύλλου θα εξελιχθεί σε μια υγιή προσωπικότητα. Το παιδί που δεν θα μπορέσει να επιλύσει αυτή τη σύγκρουση είναι πολύ πιθανό να αναπτύξει σοβαρές διαταραχές προσωπικότητας.

         Στάδιο λανθάνουσας σεξουαλικότητας (6 ετών μέχρι αρχή εφηβείας). Στο στάδιο αυτό η σεξουαλική ενέργεια θεωρείται ότι βρίσκεται σε κατάσταση νάρκης. Δεν μειώνεται αλλά μετουσιώνεται ή δρομολογείται σε άλλες επιδιώξεις όπως είναι η εκμάθηση διαφόρων δεξιοτήτων μέσα από τις σχολικές εμπειρίες

Update cookies preferences